Més informació [ Llista d'activitats | Detall d'activitat

 
REC4950467   Tutoria Eficaç: Tècniques i Recursos Pràctics
2023-2024   Curs telemàtic (en línia asíncron). Internivells: Ed. Infantil-Primària-Secundària
  
   1/8/2024 - 26/8/2024 (30 hores) de h a h
   VT Curs a distància
   _ (A distància) 
  
Format   En línia
Sincronicitat    Asíncron
Organització   Associació pel desenvolupament infantil i familiar PRISMA
  
  
  
Tipus activitat   31PR Tutoria Eficaç: Tècniques i Recursos Pràctics
  
Inscripció   01/09/2023 - 01/08/2024
  
Cost matrícula (Euros)   70
  
Descripció i   Metodologia:   Els tres factors principals que cal dominar per ser un tutor eficaç són el control del grup, la comunicació amb les famílies i l'evitació del desgast docent. En aquest curs, doncs, reflexionarem sobre aspectes clau per al control efectiu, positiu i constructiu d'un grup classe, incidint en la tasca tutorial i en el clima de l'aula i posant exemples de situacions d'aula de les tres etapes educatives (des dels 3 fins als 16 anys); parlarem de la capacitat comunicativa que han de tenir els bons tutors amb les famílies dels alumnes; veurem com aconseguir un tracte més fluid, una major complicitat i un respecte mutu en la relació família-escola; i, finalment, centrarem la mirada en nosaltres com a tutors per millorar la relació amb els nostres companys de feina (interpersonal) i amb nosaltres mateixos (intrapersonal), la qual cosa ens permetrà mantenir-nos en un bon nivell i evitar el desgast que va lligat a la tasca docent.

En resum, aprendrem un munt de tècniques pràctiques per ser més resolutius en el dia a dia i reflexionarem sobre la nostra feina amb l'objectiu de ser tutors més eficaços.

METODOLOGIA

Les principals característiques metodològiques del curs són les següents:

• Es presenten els materials en els formats següents:

- PDF (lectures, guies, annexos, etc.), per tal que cadascú se’ls pugui descarregar i els utilitzi de la forma que cregui més convenient.

- Audiovisual, per permetre un millor assoliment dels continguts.

• Es formen grups reduïts per tal de crear i mantenir un clima de grup que faciliti el seguiment del curs.

• Se segueix un mètode orientat a la contínua interacció, participació i construcció col·lectiva de coneixement, fet que permet que cadascú s’enriqueixi amb els coneixements, experiències i punts de vista dels seus companys.

• S’aconsella que els participants treballin segons la planificació establerta per la formadora, atenent els terminis que s’exposen en iniciar el curs. No obstant això, la relació amb la formadora és bàsicament asíncrona i el seguiment del curs i la realització de tasques permeten flexibilitat, de manera que es respecten la llibertat horària i les necessitats individuals.




Tipus de difusió de l’activitat: butlletí electrònic mensual a usuaris del Campus Virtual i a escoles de Catalunya, blog Educat, xarxes socials.
  
Objectius   • Reflexionar sobre els quatre àmbits d'actuació de l'acció tutorial: els alumnes, les famílies, els companys de feina i un mateix.

• Conèixer i compartir estratègies i recursos per implementar en el dia a dia a les etapes d'Educació Infantil, Educació Primària i ESO.

• Promoure un control del grup classe ferm però proper.

• Gestionar la comunicació amb les famílies d'una forma eficient.

• Aprendre a relacionar-nos amb els companys de feina i amb un mateix d'una manera positiva.

• Fomentar una visió crítica però constructiva de la nostra feina com a docents.

• Compartir, entre tots els participants del curs, reflexions, estratègies, recursos i opinions.

• Viure la nostra feina amb una mica més d’il·lusió i una mica menys d’angoixes.
  
Continguts   Mòdul 1. CONTROLAR LA CLASSE.

• El control de l'espai i del temps.
- L’espai d’aula.
- El temps.

• El control subtil a través del modelatge (el gran seductor).

• El control mitjançant el sentit de l'humor (el lubricant pedagògic).

• El control de les emocions (toquem-los les amígdales).

• El control de les conseqüències (el costat fosc de l'educació).

Mòdul 2. COMUNICAR-NOS AMB LES FAMÍLIES.

• Reunions. La síndrome d’Estocolm.

• Informes. El crèdit personal.
- Els informes “extres”.

• Entrevistes. Guanyar el relat.
- Abans de l’entrevista.
- Durant l’entrevista.
- Al final de l’entrevista

• Comunicacions esporàdiques (telèfon, WhatsApp, e-mail, agenda).
- Passar de ser reactius a ser proactius.
- La piràmide de prioritats.



Mòdul 3. EVITAR EL DESGAST DOCENT.

• Humilitat: «Jo no».
• Honestedat: la màscara d'oxigen.
• Aprenentatge: el pla Renove.
• Creativitat: la paradoxa de la guia de viatge.
• Sentit d'equip: el portafolis.
• Respecte: el camaleó.
  
Formador/a   Jordi Lozano / Oscar Lorenzo
  
Avaluació   El pla d’avaluació de l’activitat inclou dos tipus d’avaluació:

1. Avaluació de l’acció formativa a partir d'una enquesta de satisfacció que contesten els participants en acabar el curs. Els resultats de l'enquesta s'envien cada mes al Departament d'Educació amb l'acta i l'informe final del curs elaborat pel formador de l'activitat.

2. Avaluació del grau d’aprofitament de l’activitat per part dels participants a càrrec del formador.

2.1 Avaluació continuada

El formador va fent un seguiment diari de les activitats, generant debats i aclarint dubtes. Al final de cada mòdul de treball fa una devolució grupal de cada activitat.

• Activitats d'aprenentatge del mòdul 1: CONTROLAR LA CLASSE

I... ACCIÓ! Aquesta primera activitat ens servirà per disseccionar l’estil com a tutors de molts docents cinematogràfics. Recordarem mestres que han aparegut en el cinema i intentarem reconèixer les tècniques de control de la classe que utilitzen.
QUADRES DOCENTS. En aquesta activitat farem servir l’humor de forma sociopositiva per tractar temes professionalment seriosos. Practicarem com el podem utilitzar a mode de lubricant social posant frases divertides a quadres famosos.
PERSONAL VERSUS PROFESSIONAL. Sovint les males praxis com a tutors vénen generades per la dificultat a l’hora de diferenciar el que és personal del que és professional. Plantejarem una sèrie de situacions en què passar a la mirada professional ens ajudarà a actuar més eficaçment.

• Activitats d'aprenentatge del mòdul 2: COMUNICAR-NOS AMB LES FAMÍLIES

EMPÀTICS I SIMPÀTICS. A partir d’un fragment de la pel·lícula «The Doctor», veurem les semblances entre la professió mèdica i la docent pel que fa al tracte i la comunicació amb les famílies. Ens preguntarem si som prou empàtics, si som prou simpàtics, i si ens cal millorar el nostre registre comunicatiu.
FAQ. Redactarem preguntes freqüents que ens permetran posar en joc les quatre nocions bàsiques apreses en aquest mòdul: l’empatia, la confiança, l’autoconfiança i l’actitud proactiva.
QÜESTIÓ DE TACTE. Aprofitarem un cas real de mala praxi professional per fer una activitat en cadena en què practicarem com comunicar amb tacte situacions escolars negatives a les famílies.

• Activitats d'aprenentatge del mòdul 3: EVITAR EL DESGAST DOCENT

EL PORTAFOLIS DOCENT. En aquesta activitat ens preguntarem què hem aportat nosaltres d’extra (més enllà de les tasques ordinàries com a docents en plantilla) al nostre centre educatiu, quins canvis han generat aquestes aportacions i com ens han fet sentir.
RENOVA’T! Sortir de la nostra zona de confort de tant en tant és imprescindible per evitar el desgast docent. En aquesta activitat intentarem compartir propostes pràctiques que ens ajudin a formar-nos sortint de la nostra zona de confort.
LA FEINA BEN FETA. Veurem un vídeo en què una sèrie de bons professionals ens expliquen què és, per ells, la feina ben feta, i després en parlarem al fòrum.


2.2 Avaluació final

2.2.1 Qüestionaris d’avaluació

Al final de cada mòdul, els participants han de respondre a un qüestionari amb 10 preguntes relacionades amb els continguts treballats. Es tracta d’una avaluació sumativa predefinida per la mateixa plataforma.

2.2.2 Valoració final privada

En finalitzar el curs, cada participant envia al formador una valoració en què respon a unes qüestions sobre el que ha après i sobre l’aplicació dels nous coneixements a la seva pràctica professional.
  
Requisits de  certificació   Per superar el curs s’han de complir els criteris següents:

• Participar de manera activa i adequada en les activitats d’aprenentatge.

• Superar els tres qüestionaris d’avaluació (de 10 preguntes cadascun).

El formador és el responsable de validar les participacions tenint en compte els objectius de cada activitat i de comprovar si els qüestionaris han estat superats. És el mateix formador qui dóna el curs per superat en fer la valoració final o bé comunica als participants si han de completar alguna activitat o tornar a fer un qüestionari.
  
Persones  destinatàries   Docents d’Infantil, de Primària i Educació Secundària Obligatòria.
  
E-mail   secretaria@prisma.cat
  
  


Activitat reconeguda en resolució de data 31/05/2023 pel Departament d'Educació en virtut de l'Ordre ENS/248/2012 (DOGC 6205 de 3 de setembre de 2012).